08 maj, 2018

Kom i GANG!!

Jeg er i gang allerede og har været det i flere måneder. Det er det bedste jeg besluttet mig til i mange år! Og er man først i gang, så bliver man faktisk bidt af det. Eneste ulempe er at det slider noget mere på skoene!




Videoen her nævner faktisk en hel række af gode ting ved at gå bare en halv time hver dag!




Her er en hurtig oversættelse af den engelske tekst:



Gang er en helt gratis, nem øvelse, der kræver lidt indsats, og gavner ikke kun din fysiske, men også dit mentale velvære. Hvis du leder efter en enkel, men meget effektiv måde at tabe dig på og forbedre dit generelle helbred, er gang bare noget for dig.

Folk, der er fysisk aktive i hele deres liv, er meget mindre tilbøjelige til at få sygdomme end dem, der har en mere stillesiddende livsstil. Og det er fordi de har mere volumen i deres hippocampus, den del af hjernen der er ansvarlig for verbal hukommelse og læring.

En daglig halv times gåtur hjælper med at undgå alvorlige problemer, som f.eks. hjertesygdom for bare at nævne en. Det hjælper også ved at sænke højt blodtryk og kolesteroltal og forbedre blodcirkulationen. På grund af bedre kvalitet og dybere vejrtrækning kan nogle symptomer i forbindelse med lungesygdomme betydeligt forbedres takket være at gå.

Muskeltoning og vægttab er også helt opnåelige ved simpel gang. Find dit optimale tempo, men bryd ikke ud i en jogging. Denne form for hastighedsvandring er ikke belastende og kræver ingen tilbagevendelsestid, hvilket betyder at der ikke er ømme muskler som kan forhindre dig i at komme ud og gå den næste dag.

Arthritis Foundation anbefaler mindst 30 minutters moderat gang om dagen for at reducere smerter, stivhed og betændelse i leddene. At bygge stærke knogler vil hjælpe dig med at forebygge osteoporose og reducere knogletab. Gang bidrager til bedre blodcirkulation inden for rygsøjlens strukturer, det sender vigtige næringsstoffer ud i blødt væv og forbedrer kropsholdning og fleksibilitet, som alle er afgørende for en sund rygsøjle.

En gruppe forskere ved Iowa State University arbejdede sammen med hundredvis af universitetsstuderende. Gang ændrede deres humør til det bedre, selvom ingen havde fortalt dem, at det kunne gøre det.

Hvis du stadig ikke føler dig motiveret nok til at begynde at gå, så prøv at slutte dig til en klasse eller find en ven, der også vil have alle fordelene ved at gå. En anden ide kunne være at ansætte en personlig træner.

Tidsangivelser (find videoen på Youtube og klik på de angivne tidsnoteringer)
  • Brain-boosting effekt 0:45
  • Forbedret syn 1:44
  • Forebyggelse af hjertesygdom 2:47
  • Forøget lungevolumen 3:14
  • Fordele for bugspytkirtlen 3:51
  • Forbedret fordøjelse 4:23
  • Tonede muskler 4:59
  • Stærke knogler og led 5:45
  • Rygsmerter 6:10
  • Et roligere sind 7:04
  • Bonus: FIT-formlen 8:00


RESUMÉ
  • - Gang forhindrer den tidlige begyndelse af demens, reducerer risikoen for at udvikle Alzheimers sygdom og forbedrer dit generelle mentale velvære ved at reducere stress og frigive endorfiner.
  • - Gå for at forbedre synet og beskyt dermed dine øjne nu fra potentielle problemer, som f.eks. Glaukom, i fremtiden.
  • - Gang er ikke mindre effektiv end at løbe, når det kommer til forebyggelse af hjertesygdomme og slagtilfælde.
  • - Gang er en aerob træning, hvilket betyder, at det øger iltstrømmen i blodbanen og hjælper med at eliminere toksiner og affald, hvilket er godt for dine lunger.
  • - Gang som motion er en overraskende effektiv måde til at forebygge diabetes end løb er.
  • - Kun en halv time med at gå hver dag reducerer ikke kun risikoen for udvikling af tyktarmskræft, men forbedrer også fordøjelsen og regulerer afføring.
  • - Kun 10.000 trin om dagen kan være lige så effektive som en komplet træning i Fitnesscenteret, især hvis du tilføjer nogle intervaller eller op går opad bakke.
  • -Gang kan give mere generel bevægelighed, forhindre tab af knogletæthed, og endda reducere risikoen for brud.
  • -Gang er en rigtig redning for dem, der oplever rygsmerter under mere udfordrende effektive øvelser.
  • -Gang forbedrer depressionssymptomer hos patienter med MDD; bare forestil dig, hvor nemt det kan hjælpe os mod at være nedtrykt eller udmattet.
  • - Husk HIT-formlen. Det står for hyppighed (hvor ofte), intensitet (hvor hurtigt) og tid (for hvor lang tid).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.